Kosttillskottet ALA (Alpha lipoic acid)

GD Star Rating
loading...

Core ALAALA är en stark antioxidant i form av en fettsyra som dels skyddar kroppen men också ökar nivåerna av andra antioxidanter i kroppen. ALA kan tas som kosttillskott. Äter man ALA regelbundet försvåras fettinlagringen vilket i sin tur gör att du kan äta mer kolhydrater utan att riskera att gå upp i vikt.

ALA ökar din insulinkänslighet vilket är bra eftersom upptaget av kreatin ökar i musklerna ju högre insulinkänslighet man har. Kroppen bildar Dihydroliponsyra av ALA. Detta ämne bekämpar fria radikaler genom att binda dem och sedan transportera dem ut ur kroppen, samt hjälper till att bygga fettfri muskelmassa.

Vidare visar studier på att ALA ökar koncentrationen av andra antioxidanter såsom e-vitamin, c-vitamin och även glutamin i kroppen. ALA, som på svenska kallas alfa liponsyra, finns naturligt i naturen runt omkrinng oss men produceras även, om än i liten mängd, i våra kroppar. Människan får i sig ALA via till exempel kött och grönsaker. Det är dock inte bevisat att kroppen faktiskt kan ta upp ALA i denna form och använda sig av det. ALA är både vatten och fettlösligt och finns därför i stora delar av kroppens vävnader.

ALA aktiverar särskilda transportörer i cellerna som bestämmer över upptaget av kolhydrater och aminosyror, så som kreatin till exempel, och det är i muskelcellerna detta sker. Liponsyran ökar faktiskt antalet av dessa transportörer. Hur mycket kreatin som tas upp av musklerna påverkas bland annat av kolhydrater. Därför rekommenderas ofta att man ska ta snabba kolhydrater runt träning för att öka upptaget av just kreatin. Eftersom ALA ökar antalet transportörer så förbättras även upptaget av kreatin i muskeln och detta gör att man troligtvis kan minska intaget av kolhydrater när man samtidigt konsumerar ALA. Liponsyra är en av de nyttga fetter som ofta rekommenderas i samband med att en person önskar gå ner i vikt. Andra kosttillskott av nyttiga fetter är CLA och omega 3.

Dosering av ALA

Man kan med fördel börja med en hög dos på över 1 200 mg och sedan trappa ned till mellan 600 och 1 200 mg för att få en snabbare effekt. Man kan även ta en högre dos under perioder av muskelökning för att få extra effekt. Långsiktigt räcker dock 200 mg. ALA ska tas 30 minter före måltid för bästa upptag då mat minskar upptaget avsevärt.
Källa: Bodystore

Biverkningar av ALA

Inga bieffekter finns dokumenterade men innan vi gjorde ett produkttest av ALA kunde vi läsa på forum om att en del användare upplevde sömnsvårigheter. Både att de blev sömnigare och att de inte kunde sova. Kommentarer om yrsel har även förekommit. I produkttestet kunde dock detta inte bekräftas. Om man är diabetiker bör man rådfråga läkare innan ALA används. Läs KosttillskottDirekts eget produkttest!

Kosttillskottet ALA (Alpha lipoic acid), 2.7 out of 5 based on 44 ratings
Vill du inte missa våra produkttester? Se till att prenumerera på vår RSS feed!
GD Star Rating
loading...