BCAA – Grenade aminosyror – branched-chain amino acids

GD Star Rating
loading...

BCAA består av leucin, isoleucin och valin. De är namngivna efter att dess kolatomer är förgrenad i två. De påverkar en mängd olika funktioner såsom stress, avgiftning, proteinbrist och vätskeansamlingar med mera. Kosttillskott i form av BCAA försäkrar att kroppen alltid har tillgång till dessa mycket viktiga aminosyror.

En kropp i stress bryter ner dessa proteiner i stor utsträckning. Även den typ av stress som kroppen utsätts för vid feber, inflammationer och näringsbrist påverkar ämnesomsättningen. Ju mer stress, desto mer näring behövs och då i första hand de grenade aminosyrorna och vitamin B6. Behovet av BCAA ökar i takt med ökad fysisk aktivitet och vid  olika dieter och deffning. BCAA tycks vara den grupp av aminosyror som kroppen använder i reglerande syfte under omsättningen av protein och kräver dem även i större mängder än de övriga. Det tycks även vara så att grenade aminosyror används först som energi under träning vilket ytterligare stärker argumentet för ett intag av BCAA som kosttillskott för att undvika katabolism.BCAA reglerar även omsättningen av fett och kolhydrater och försvårar för fett att läggas i reverv. Grenade aminosyror utgör cirka 30-40 % av kroppens muskelmassa. En skillnad mellan de andra aminosyrorna och de grenade aminosyrorna är att de omsätts i muskeln och inte i levern.

Kosttillskott i form av BCAA kan intas som proteinpulver till en proteindrink eller som tabletter. Det är ett av de mest effektiva kosttillskotten vid muskelökning eller på diet vill vara säker på att förbränna fett och inte muskler. BCAA motverkar muskelnedbrytning, ger energi och minskar mjölksyreproduktion. Grenade aminosyror kan användas direkt av muskeln och är en viktig källa till energi för utövare av uthållighetssporter. De ökar även nivån av kväve i kroppen vilket skyndar på återhämtningen.

En studie visar att ett tillskott av BCAA efter träning ger ungefär 30 % i minskning av förlusterna av aminosyror från musklerna. Man kan dra slutsatsen att BCAA har en proteinsparande effekt. Vid hård träning sjunker nivåerna av BCAA i blodet vilket gör att relationen mellan aminosyran tryptofan och BCAA blir skev. Andelen tryptofan ökar helt enkelt i förhållande till de grenade aminosyrorna. Tryptofan är en essentiell aminosyra konverteras till serotonin vilket påverkar vår hjärna att göra oss trötta och avslappnade. Man kan alltså säga att ett kosttillskott av BCAA motverkar trötthet! Man bör ta grenade aminosyrorna enskilt då det annars måste konkurrera om utrymmet i blodet med 17 andra aminosyror vilket gör att koncentrationerna av BCAA i blodet blir mycket lägre än om man tagit endast BCAA.

Kom dock ihåg att BCAA bara sätter igång proteinsyntesen. För att kunna bygga ett helt muskelprotein behövs alla aminosyror. Tag därför grenade aminosyror tillsammans med kolhydrater direkt efter träningen, vänta sedan 20 min och drick sedan en proteindrink. Rykten om att BCAA inte skulle påverka insulinnivån och därför vara bra att ta innan morgonpromenaden för att spara muskelprotein och främja fettförbränning ifrågasätts då alla aminosyror, frånsett leucin (BCAA) och lysin (EAA), är glykogena. Detta innebär att de omvandlas till kolhydrater i kroppen och påverkar således insulinnivån i blodet. Ett bättre kosttillskott för att spara på muskelprotein och samtidigt bibehålla ett lågt blodsocker borde alltså vara leucin och lysin.

Biverkningar

Fullständigt säkert, inga biverkningar!

Vill du inte missa våra produkttester? Se till att prenumerera på vår RSS feed!
GD Star Rating
loading...