Dieter – vad är de bra för egentligen?

GD Star Rating
loading...

Det finns ett enormt stort antal dieter och gemensamt har de att de alla har ett stort antal anhängare som förespråkar just den diet som hjälpt dem att nå sina mål. Vårt mål är inte att förespråka eller redogöra för någon speciell diet utan snarare lägga fram grundtanken till vad det är som gör att man går ner i vikt.

Komplett paket för viktminskning. Gå ner i vikt snabbt och säkert!

Energibehov – the basics

Kroppen behöver en viss mängd energi varje dag för att fungera. Denna mängd varierar mellan olika människor beroende till exempel på hur stor kroppsmassa man har, hur stor andel av denna som är muskler och hur mycket man rör på sig i vardagen. Om man gör av med samma antal kalorier som man äter under en dag så kommer man att behålla vikten, äter man mindre kommer man gå ner i vikt. Svårare än så är det inte. Frågan är dock om det just är viktnedgång som är målet? Att bränna överflödigt fett har egentligen ingenting med vikten att göra. Att skulptera om sin kropp så att den ser mer muskulös och vältränad ut har inte bara att göra med att träna för att få musklerna att växa utan lika mycket om att äta rätt så att det finns byggstenar till musklerna samt att bränna det överflödiga fettet så att musklerna man har syns mer.

Dieter och energikällor

Det finns mer eller mindre kvalitativa energikällor. Fett är den energikälla som innehåller mest kalorier men är även den energikälla som mättar bäst och är samtidigt mycket viktig för kroppens fettförbränning. Det gäller dock att välja rätt källa till fett såsom omega 3, rapsolja, avokado, fisk och olivolja och välja bort transfetter som man finner i hamburgaren på valfri snabbmatskedja eller pizzan på var och varannan kvarterskrog. Även halvfabrikat i mataffären är späckade med transfetter och är alltså sådant man helt bör undvika oavsett om man vill gå ner, upp eller bibehålla sin vikt.

Snabba kolhydrater som socker må smaka gott men är egentligen helt onödigt för vår kropp. Det enda organ som behöver kolhydrater för att fungera är hjärnan. Hjärnan använder glykos som bränsle och kroppen bildar glykos av kolhydrater. Om kroppen inte får kolhydrater via kosten kommer den att börja använda det glykogen som finns sparat i levern istället. När detta glykogen börjar minska sjunker blodsockret och då även insulinet.  Vid låga insulinnivåer kommer kroppen att frisätta fettsyror från fettdepåerna. Det fett som inte omedelbart förbränns av kroppen för direkt energi kommer att transporteras till levern. När de fria fettsyrorna kommer till levern förbränns de via en process somheter ketogenesis. Via denna process bildas ketoner. Ju mindre glykogen som finns i levern desto mer ketoner produceras. Det fina i det hela är att hjärnan kan använda ketoner som bränsle istället för glykos! Så nej, kroppen behöver inte kolhydrater för att fungera, bara fett och protein!

Något som är värt att poängtera om man väljer att fördela om sin kost så att den blir kolhydratfattig är att man inledningsvis kan tappa en del i vikt. Glykogenet som kroppen bildar av kolhydraterna binder nämligen mycket vatten till sig så i takt med att glykogendepåerna tömms kommer även kroppen att tappa vatten vilket vanligtvis resulterar i en kraftig initial viktminskning.

Under diet – många små måltider eller få och stora?

Många förespråkar att man ska äta små och många mål under dagen istället för ett fåtal stora. Det finns inget som visar på att detta på något sätt skulle vara bättre ur fettförbränning- eller muskelökningssynpunkt. Varken blodsockernivåer eller ökad proteinsyntes har visat sig vara särskilt påverkade av ett ökat antal måltider. Fördelen med många mindre mål under en dag skulle däremot kunna vara att det kräver mer planering och att eventuella mellanmål redan är förberedda så att oplanerade onyttigheter inte impulsivt intas. Frågan blir snarare var du har mest diciplin; kvällen innan när du ska förbereda morgondagens alla måltider eller under dagen då du måste motstå eventuella hungerskänslor.

Fettförbränning – var börjar man?

Börja med att försöka uppskatta hur mycket kalorier du gör av med på en dag. Detta verktyg är bra för ändamålet; kalkulator. När du tagit reda på hur många kalorier du gör av med har du en bra referenspunkt att utgå ifrån. Äter du färre kalorier än detta kommer du att gå ned i vikt allt annat lika. Om du istället rör dig mer, allt annat lika, kommer du att gå ner i vikt. Det är så enkelt! Det svåra i det hela är att ha diciplinen att följa sin plan och att inte ge upp när man hamnar på platåer.

Vill du inte missa våra produkttester? Se till att prenumerera på vår RSS feed!
GD Star Rating
loading...