EAA – essential amino acids – essentiella aminosyror

GD Star Rating
loading...

Det finns åtta essentiella aminosyror. Dessa åtta kan kroppen inte tillvekar själv utan måste intas via kosten eller i from av kosttillskott. Ett intag av EAA som kosttillskott innan träning gör att man får mer ut av sin träning, påskyndar återhämtningen och motverkar katabolism. Brist på någon av de essentiella aminosyrorna begränsar kroppens förmåga att reparera skadad muskelvävnad, till exempel efter träning.

Kosttillskott av EAA har många olika benämningar och det kan vara svårt att hitta produkterna bara genom att söka på EAA. Oftast har produkten ordet ”amino” i namnet. Vanligtvis innehåller samtliga av dessa produkter EAA i samma sammansättning som finns i den mänskliga muskelvävnaden och med samma profil som man använt i vetenskapliga studier. Det är denna sammansättning som gör att kosttillskottet snabbt tas upp av blodet och förs med ilande fart till kroppens muskler. Skillnaden mellan produkterna kan ligga i vilka extra tillsatser så som vitaminer, tillverkaren har valt att lägga till. Ofta kan personer som är överkänsliga mot mjölprodukter tåla kosttillskott av EAA, läs produktinformationen på just den produkt du är intresserad av.

EAA i jämförelse med ett vanligt proteinpulver, till exempel whey eller vassle som man också säger, berättar att effekten av proteinsyntesten blir kraftigare av ett intag av EAA innan träning. Det har även visats att EAA påverkar proteinsyntesen även vid andra tillfällen än innan träning men inte i lika hög grad. Det är fördelaktigt att ta EAA på fastande mage då det snabbare tas upp av blodet om det slipper konkurrera med andra näringämnen.

En hög koncentration av EAA i blodet stimulerar proteinsyntesten med upp till 350%. Detta leder till att proteinbalansen blir positiv, det vill säga det byggs upp mer muskelprotein än det bryts ned.  Ett tillskott av EAA kan öka transporten av aminosyror till musklerna med 650% om det intas innan träning. Det kan även öka utsöndringen av insulin med upp till 400%.

Dosering av EAA

6 gram essentiella aminosyror är tillräckligt för att stimulera proteinsyntesen och muskeluppbyggnaden och 10 gram är den dos där maximal stimulering sker. Att ta en större dos än 10 gram vid ett tillfälle ger ingen ytterliggare effekt.

Vill du inte missa våra produkttester? Se till att prenumerera på vår RSS feed!
GD Star Rating
loading...