Fettförbrännande träning – förrutom kosttillskott, lite tips & tricks!

GD Star Rating
loading...

Egentligen skulle man kunna säga ”träna så förbränner du mer fett än om du inte tränar” men vi förutsätter att du redan tränar och äter en del kosttillskott men vill ha det där lilla extra som får formen att komma fram ytterligare och kommer därför att ge lite tips för att du på ett mer optimalt sätt kan utnyttja din träningstid för att ta fettförbränningen till nästa nivå.

Komplett paket för viktminskning. Gå ner i vikt snabbt och säkert!

Är morgonpromenader en myt?

Stig upp, ta på träningskläderna och bege dig ut och gå i 60 minuter! Så lyder rådet gällande morgonpromenader. I form av kosttillskott kan man möjligtvis ta en koffeintablett tillsammans med ett stort glas vatten så snart man vaknat så att man har lite energi väl ute i spåret samt frisätta fett från depåerna. Vattnet är även viktigt eftersom vätskebrist leder till att blodet flyter trögare och kan därmed inte transportera syret optimalt. På morgonen har kroppen låga insulinnivåer eftersom vi inte ätit på ganska många timmar. En promenad innan frukost utnyttjar alltså detta fasteläge som kroppen befinner sig i. Det är lättare för kroppen att bränna kolhydrader och den kommer alltså att göra det hellre än fett men finns inga kolhydrater att tillgå så bränns fettet. Det är alltså viktigt att inte äta något eftersom då får du ett insulinpåslag på en gång. Många tar dock ett kosttillskott av BCAA innan.

Varför just en morgonpromenad då? Jo lågintensiv träning får kroppen att bränna fett, blir träningen för intensiv börjar den ta av sig själv om den inte har tillgång till några kolhydrater, alltså dina muskler, eftersom den energikällan är mer lättillgänglig. Självklart vill inte kroppen bryta ned sig själv så gäller det endast lågintensiv träning nöjer den sig med fett som energikälla. Ett bra riktmärke för takten på promenaden är att man ska kunna prata samtidigt, kan du det så är det lågintensivt. Så nej, morgonpromenadernas verkan är inte en myt, men tro inte att det är en mirakelkur! Kalorier in minus kalorier ut gäller fortfarande, Om du tycker att promenader är fruktansvärt tråkigt kan HIIT vara något för dig!

HIIT – Hight Intensity Interval Training

HIIT går ut på att man ger allt man har i 20 – 60 sekunder följt av en ungefärlig lika kort viloperiod. Viloperioden består inte i att vara still och pusta ut utan snarare aktiv vila. Till exempel springer du så snabbt du bara kan i en minut och sedan jobbar sakta i en minut för att sedan kuta järnet i en minut igen och så vidare. Ett träningspass kan vara så kort som 20 minuter HIIT är inte för alla ska sägas, det krävs att individen redan är i bra form eftersom det är påfrestande både för hjärta och lungor. Det är inte ovanligt att man känner sig svimfärdig eller illamående efter ett pass när man börjar tillämpa denna teknik. Var vaksam och kör inte ett pass på fastande mage och se till att få i dig en post-workoutprodukt efter passet för att fylla på glykogendepåerna, här kan kosttillskott vara bekvämt. Fördelarna med HIIT är dock många

HIIT förbränner mer fett än annan konditionsträning både under och efter träningen då återhämtningen efter HIIT kräver mer syre än annan träning
Det är en enorm kick! Tänk att applicera stryketräningens explosivitet även på din kardio
HIIT gör minst inverkan på muskelmassan, dvs sparar mest muskler
HIIT förbättrar i större grad din maximala syreupptagningsförmåga och gör på så vis att du orkar mer i längden
Tidseffektivt! Ett pass varar oftast bara i 20- 30 minuter

Vill du inte missa våra produkttester? Se till att prenumerera på vår RSS feed!
GD Star Rating
loading...