Kolhydrater – behövs det som kosttillskott?

GD Star Rating
loading...

Det är lätt att bli rädd för kolhydrater. Många associerar kolhydrater med tomma kalorier och det är många som söker kolhydratfattiga dieter. Det är sällan man tänker på kolhydrater när man funderar på vad man ska äta för att gå ner i vikt. Fast kolhydrater kan tillsammans med muskelökning vara precis det du söker! Som med allt annat så finns det olika kolhydrater. Så vilken är bäst att ta efter att man tränat?

Kolhydraterna omvandlas till glykos, blodsocker alltså, i kroppen innan de förbrukas. När de omvandlas till glykos så stiger blodsockerhalten och insulin utsöndras för att tala om för kroppen att ta upp blodsocker från blodet. Kroppen kan lagra en liten mängd kolhydrater i muskeln och levern, som glykogen, det bränns när musklerna behöver energi, som när man tränar till exempel. Om du får i dig mycket kolhydrater kommer kroppen att prioritera förbränningen av dessa. Detta betyder att fettförbränningen minskar då kroppen istället för att förbränna det fett du får i dig, väljer att förbränna kolhydraterna. Fettdepåerna kommer därför att öka vid ett för stort intag av kolhydrater.

Anledningen till att man ska inta kolhydrater efter träning är att om du inte har tillräckligt med kolhydrater att förbränna, och glykogenlagret är förbrukat så kommer kroppen att bryta ner musklerna och använda som energi istället. Om du inte får i dig tillräckligt med kolhydrater kommer det inte finnas något glykogen nästa gång du tränar och då kommer musklerna inte ha tillräckligt med energi att ta i så mycket som du skulle önska! Det är rimligt att ta ett gram kolhydrater per kilo kroppsvikt direkt efter träning alternativt dela upp och ta hälften innan och hälften efter

Efter träning ska man ta snabba kolhydrater så att de snabbt transporteras till muskeln. Men det är även viktigt att ta en något långsammare variant så att man inte får ett plötsligt blodsockerfall. Den snabbaste kolhydraten på marknaden är Vitargo. Vitargo består av molekyler som har precis rätt storlek så att den snabbt kan tas upp av kroppen. De lite långsammare, fast fortfarande snabba kolhydraterna, är maltodextrin och dextros. I en komplett uppsättning av kosttillskott bör minst en kolhydrat finnas med. Kolhydrater finns i nästan all föda. Om man inte fått med sig sina kolhydrater till efter träningspasset så kan man ta en frukt istället. Kolhydraterna i frukt är inte lika snabba som till exemel maltodextrin men de fyller egentligen samma syfte. Vid en kolhydratfattig diet exkluderas ofta frukt av den anledningen att de innehåller mycket kolhydrater. Även grönsaker innehåller kolhydrater men av den långsammare sorten.

Kolhydrater - behövs det som kosttillskott?, 5.0 out of 5 based on 1 rating
Vill du inte missa våra produkttester? Se till att prenumerera på vår RSS feed!
GD Star Rating
loading...