Kosttillskott och fettförbränning

GD Star Rating
loading...

Kosttillskott inriktade mot fettförbränning kan delas in i fyra grupper.

Stimulativa kosttillskott

Kosttillskot som är stimulativa är sådana som gör att man känner sig piggare och på så vis ska man  orka träna hårdare, mer och därmed bränna fett. Personen upplever ökad vakenhet och prestationsförmåga. Man blir piggare både i knoppen och kroppen. Man säger att kosttillskottet är centralstimulerande. Dessutom, ju längre en diet fortskrider desto tröttare brukar man bli i och med den minskade energin man får i sig. Till denna grupp kosttillskottsprodukter hör till exempel koffein och guarana. Guarana är det samma som koffein men tas från en annan gröda. Centralstimulerande kosttillskott kan göra den ovane användaren skakig och personen kan få svårt att slappna av. Det finns även en risk för ett visst vanemässigt beteende då efter långvarig användning kan kroppen ställa in sig på att få sin stimulant och därmed kan man uppleva sig som tröttare om kosttillskottet uteblir.

Metaboliska kosttillskott

Metaboliska kosttillskott är de som naturligt gör att kroppens fettförbränning ökar. Det finns ämnen i vår natur som ökar fettförbränningen i kroppen. Till dessa hör till exempel omega 3, den fantastiska fettsyran som finns i fisk men som även kan tas som kosttillskott. Omega 3 ökar kroppens fettförbränning genom att öka kroppens insulinkänslighet. Fetterna ALA och CLA har även de positiva effekter på fettförbränningen. Starka kryddor ökar kroppens temperatur och ökar på så vis även fettförbränningen. Det är därför man ofta kan se kayennepeppar i fettförbrännande kosttillskott. Andra substanser, som hoodia, har en hungerdämpande effekt.

Kombinationsprodukter

Kombinationsprodukter är de kosttillskott som både innehåller uppiggande ämnen såsom koffein men även andra ämnen som främjar fettförbränning. Exempel på sådana produkter är Brun från Svenskt kosttillskott, Lose it! Workout från Star nutrition och Fatburner från TopFormula. Den fjärde och sista kosttillskottsgruppen är så kallade måltidsersättare. De påverkar egentligen inte kroppens fettförbränning men kan med fördel användas under en diet då de innehåller få kalorier samt alla näringsämnen som kroppen behöver. För någon som bara vill förlora en del fettvikt är det inte att rekommendera att uteslutande använda sig av måltidsersättare vid varje måltid utan de kan istället vara ett bra mellanmål eller en nödlösning när livet sätter käppar i hjulen under en diet.

Något som är värt att poängtera om man väljer att fördela om sin kost så att den blir kolhydratfattig är att man inledningsvis kan tappa en del i vikt. Glykogenet som kroppen bildar av kolhydraterna binder nämligen mycket vatten till sig så i takt med att glykogendepåerna tömms kommer även kroppen att tappa vatten vilket vanligtvis resulterar i en kraftig initial viktminskning.

Som ofta när det kommer till kosttillskott så gäller det att testa sig fram för att finna det som passar en bäst. För vissa kan centralstimulerande kosttillskott kännas obehagligt på grund av överkänslighet. För andra kan hungerdämpande kosttillskott vara en dålig idé då de inte känner av att de är hungriga och glömmer bort att äta. Vi publicerar regelbundet produkttest av exempelvis kosttillskott som kan användas vid fettförbränning och vi rekommenderar att ta del av de som finns innan ni bestämmer er för att testa ett kosttillskott.

Vill du inte missa våra produkttester? Se till att prenumerera på vår RSS feed!
GD Star Rating
loading...