Kreatin – ett grymt kosttillskott!

GD Star Rating
loading...

Kreatin är ett välbeprövat och mycket undersökt kosttillskott som utan tvekan har effekt på muskelökningen vid hård träning. Kreatin består av aminosyrorna arginin, glycin och metionin och används för dess styrke- och muskelökande egenskaper. Kreatinet binder vatten runt musklerna och ökar på detta vis det så hett eftertraktade pumpet. Eftersom kreatin gör att man binder vätska kan man märka av en viktökning då man börjar använda det och det är viktigt att tänka på att dricka ordentligt så att övriga delar av kroppen får tillräckligt med vätska. Detta kosttillskott kan hjälpa till att bygga muskler på ett effektivt och säkert sätt.

Arginin – en icke-essentiell aminosyra och är känd för att öka blodgenomströmningen och således öka tillförseln av näring till muskeln. Det betyder att du kan träna både hårdare och längre. Arginin ökar NO, kväveoxiden, som gör att blodkärlen vidgas för att öka blodgenomströmningen och även ger den härliga pumpen. Vidgingen gör också att restprodukter läggare kan transporteras bort från muskeln.

Glycin – aminosyran glycin är inte en essentiell aminosyra utan kan bildas i kroppen, men i det fall kroppen är i stort behov att reparera sig själv, som efter ett hårt träningspass, kan man anta att kroppen inte själv har tillräckliga mängder. Människokroppen behöver stora mängder glycin för att levern skall kunna utföra en effektiv avgiftning.

Metionin – är den enda essentiell aminosyran som ingår i kreatin och är i vissa fall startskottet för proteinsyntesen. Metionin är antioxidant och skyddar därför mot fria radikaler. Den avgiftar levern, motverkar trötthet och utmattning samtidigt som den gör att vi känner oss mer mätta, vilket kan vara bra vid diet.

Hur fungerar då kreatin?

Kreatin fungerar genom att när en viss molekyl, ATP, förbrukas för energi, skapas ADP. ATP är bränslet som muskeln förbrukar vid korta perioder av prestation. Kreatin släpper ifrån sig en fosfatmolekyl som tillsammans med restprodukten ADP, kan skapa en ny ATP-molekyl och således användas som energi igen. Det är på detta sätt som kreatin kan hjälpa dig att prestera bättre jämfört med om du inte tillfört ett tillskott av kreatin.

Kreatin är ett ämne som kroppen producerar själv, i levern, och vissa livsmedel, såsom kött och fisk, innehåller en del kreatin. Mängden är dock inte särskilt stor varför ett kosttillskott är att föredra. Kombinera gärna kosttillskott av kreatin med intag av snabba kolhydrater då musklerna kan ta upp än mer kreatin då. Snabba kolhydrater höjer som bekant insulinnivån i blodet och insulin främjar kreatinupptaget i musklerna och kosttillskottet blir därför mer effektivt!

Det finns olika sorters kreatintillskott, två av dem är kreatinmonohydrat och kreatinpyruvat. Kreatinmonohydrat är det som är billigaste och rekommenderas till stryrketränande. Kreatinpyruvat rekommenderas istället till dem som tränar uthållighetsidrotter. Detta eftersom en pyrvatet ökar transporten av glykos till muskeln och på så vis ökar uthålligheten. Kreatin kommer både i form av tabletter och pulver. Det är ingen större skillnad på de två varianterna så använd det som passar dig bäst. Kreatin i pulverform är smidigt att blanda med protein i pulverform medan tabletter är smidigare att dosera.

För bästa resultat ska man ta kreatin både före och efter träningen tillsammans med snabba kolhydrater som nämndes tidigare. Det råder delade meningar gällande om intag av kreatin ska varvas med perioder där man inte intar kosttillskottet. Vissa hävdar att kreatin tappar sin effekt efter ett tag varför ett uppehåll i användandet är fördelaktigt. Vissa säger att man ska, andra inte. Man bör känna efter själv och samtidigt läsa vilka rekommendationer som tillverkaren, av just det tillskott man använder sig av, har. Tänk även på att många pre-workout produkter har kreatin i sig varför ett kosttillskott innan träning kan vara överflödigt, se efter på innehållsförteckningen helt enkelt. Kosttillskott efter träning kan vara en kombination av EsaPro, kolhydrater, glutamin och kreatin.

Kreatin bieffekter

Inga kända biverkningar vid normal användning.

Kreatin - ett grymt kosttillskott!, 3.6 out of 5 based on 5 ratings
Vill du inte missa våra produkttester? Se till att prenumerera på vår RSS feed!
GD Star Rating
loading...