Vassle – troligtvis det vanligaste proteinpulvet

GD Star Rating
loading...

Vassle är den andra typen av mjölkprotein, vid sidan av kasein. Vassleprotein är en biprodukt vid tillverkningen av ost. När man tillverkar ost bildas det en vätska. Denna vätska är vassle och den innehåller mindre än 1% protein. Vätskan koncentreras och torkas och slutligen får man proteinpulver.Vassleburk

Anledningen till att vassle är så populärt är för att det är det protein som stimulerar proteinsyntesen mest effektivt. Vi har även skrivit om kosttillskott som EAA men i jämförelse så är vasslepulver billigare samtidigt som det tillför kroppen fler aminosyror, även om de inte är essentiella behöver kroppen dem för att fungera väl.

Till skillnad från kasein så tas vassle upp snabbt av kroppen varför det kan vara en fördel att ta det efter träning, eller kanske även under, för att stimulera proteinsyntesen. Det stimulerar även insulinutsöndringen vilket bidrar till den anabola effekten i kroppen efter träning. Dock bör man tänka på att förhöjda insulinnivåer även ökar fettinlagringen.
Studier har visat att vassleprotein är det mest anabola och muskelbyggande proteinet då det snabbt förser musklerna med aminosyror och ger dem rätt förutsättningar att utveckla muskelmassa. Det har också visat sig att vassleprotein har en positiv effekt på kroppens immunförsvar och fungerar som en antioxidant. Det tar ungefär 40 minuter för vassle att nå musklerna och skapa muskelprotein för uppbyggnad. Poängen med att ta ett snabbt protein är inte ”bara” att aminosyrorna ska nå musklerna snabbt utan även att proteinsyntesen ta mer fart om man går från en låg nivå av aminosyror i blodet till en hög. Det är alltså inte fördelaktigt att alltid ha en hög aminosyrenivå hela tiden. Det är den kraftiga ökningen som stimulerar den muskeluppbyggande effekten inte nivån av aminosyror.

Så varför inte bara ta vassle? Kan man strunta i kaseinpulver? Nej, det bästa är en kombination av dem båda dock inte samtidigt. Istället för att bygga nytt muskelprotein så som vassle, verkar kaseinet genom att minska muskelnedbrytningen. För effektiv muskelökning bör således både vassle och kasein tas. Anledningen till att man inte ska ta dem samtidigt är att kasein koagulerar i magsäcken och gör på så vis att upptaget av vassle sker långsammare. Proteiner i mat har inte samma effekt varför en proteindrink med vassle efter en måltid inte sänker hastigheten på upptaget nämnvärt.

Vill du inte missa våra produkttester? Se till att prenumerera på vår RSS feed!
GD Star Rating
loading...